zondag 30 december 2012

mens en medemens


Kinderen zien, kinderen doen na.
 
-       Waarden en normen hangen sterk samen met het mensbeeld en de levensvisie die een bepaalde maatschappij, in een bepaalde maatschappij, in een bepaalde cultuur, in een bepaalde tijd heersen.

-       Maar waarden en normen kunnen ook puur persoonlijk zijn we zullen bewust of onbewust enkele waarden vooropstellen.

Zaken die beïnvloeden bij het nadenken over goed of fout. (ethiek)
-       De mens en zijn relaties ( de verbondenheid)
-       De ‘tijd’ we leven in het heden, maar dragen onze ervaringen mee vanuit het verleden.
-       De context (situatie)
-       Morele intuïtie, het spontaan aanvoelen en evalueren van onze waarden en normen.

We moeten stilstaan bij de handelingen, uitkomst die we daardoor verwerven, we moeten ervoor streven dat de Ethiek aansluit bij het ‘menselijk wenselijke’  

Waarden dragen onze toekomst, waar wij belang aan hechten is ook voor belang voor de toekomst, onze kinderen en de kinderen van hun kinderen.
Daarom is het belangrijk als ouder, leerkracht,… om waarden aan te tonen aan de kinderen.
 
 
In een atmosfeer, gedragen door waarden, komen kinderen tot ontplooiing en bloei.”

 Via deze link vind je een site over kinderen en waarden. Zeker de moeite om eens door te nemen : http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/

Christenen inspireren zich hierbij  sterk op het voorbeeld van Jezus ‘wat je aan de minsten van de mijnen hebt gedaan, heb ja aan mij gedaan’ is de richtlijn.
christenen baseren zich op de 10 geboden.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten