de
natuur stelt niet zoveel meer voor de dag van vandaag, we moeten vaak zoeken om
natuur terug te vinden in onze samenleving, hoe kunnen we er dan respect voor
hebben als we er niet of weinig mee in contact komen.
De
natuur maakt, maar wij nemen het en gebruiken het op. De natuur heeft ons zoveel te bieden en is heel belangrijk
voor ons: grondstoffen, voedsel,… maar wij hebben er geen respect voor en
vervuilen het alleen maar. Er staan vaak meer afvalbakken in een stad dan dat
er bomen staan. Dit klopt toch hellemaal niet.
Ook in scholen is er vaak niet
veel groen te bespeuren terwijl kinderen er in kunnen experimenteren,
ontwikkelen, zich uitleven en ze leren er ook respect voor hebben. Kinderen hoeven
geen schommel of glijbaan als ze kunnen ravotten in de natuur. kinderen horen wel in de klas dat milieu belangerijk is, maar ervaren ze het ook echt? Ook in
kinderdagverblijven zitten kinderen vaak de hele dag binnen. ik snap het wel ze
zijn nog zo klein, we willen ze beschermen. Maar een wandeling in de natuur is
toch super gezond!
O ok wij volwassenen beseffen vaak niet genoeg dat de natuur onze samenleving
eigenlijk draagt en niet de economie. Volgens mij moeten wij mensen meer naar buiten
komen en daarmee bedoel ik eventjes de natuur in en niet de stad. Verbondenheid met de natuur zal ervoor zorgen dat je er
respectvol mee omgaat. natuur, verbondenheid, kinderen
"In de vrije peuterklassen en op de vrije scholen komt ook de gedachte van Steiner waarbij de nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen tot uiting. Materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas worden er veel gebruikt. Ook het meubilair is van natuurlijk materiaal (hout) gemaakt. Op die manier leren ze hoe de natuur in elkaar zit en tegelijkertijd wordt de zintuiglijke ontwikkeling gestimuleerd. Ook expressie en fantasie spelen een belangrijke rol. Het kind leert zich uiten en ontwikkelt zich tot een creatief mens. Alles wat het kind doet is vrije exspressie " bron: steiner
Ik vind dit een mooie visie van de school, ik zeg niet dat andere scholen niet milieuvriendelijk zijn of natuurgericht, maar hier ervaren de kinderen het proces van de verwerking van onze natuur. De link wordt gemaakt met wat de natuur voor ons doet. bv. Als een kind het proces meemaakt van de schapen scheren tot het maken van wol, tot het haken van een armbandetje met die wol, zal het er een grotere ervaring aan overhouden. Ervaringen zorgen vervolgens voor verbondenheid en verbondenheid zorgt voor respect. is respect niet een van de mooiste dingen om aan een kind te leren.
spelend de natuur ontdekken: leefmilieu
Radio Oorwoud is een kinderplaatje van nu voor leerlingen van de lagere school. de onderwerpen gaan over milieuproblemen en natuurbeleving. De liedjes verlagen de drempel om het in de klas te hebben over ontbossing, klimaatverandering, ecologische voetafdruk ...
dit zijn inistiatiefen die zorgen dat onze planeet nog een toekomst heeft, wij moeten allemaal veranderen en wat ecologischer gaan leven, het zal niet gemakkelijk zijn maar het is volgens mij wel mogelijk. In ieder geval moeten we de kinderen nu al iets bijbrengen over de natuur, zij moeten nu opgroeien in die andere levenswijze, de levenswijze die meer geeft om de natuur en minder om het materiele.
volgens mij moeten we ook ergens de band met de natuur terug vinden. om in te zien dat de natuur ons draagt. we zouden meer bossen en natuurparken moeten hebben in onze omgeving. dat zou een vorm kunnen zijn van zinvolle economie. ik vind het goed dat je eraan denkt om de natuur bij kinderen op de voorgrond te houden.
BeantwoordenVerwijderengroetjes Nick